Pfizer vyrazil po covidu na novou cestu. Držme mu palce

Pfizer se nyní nově zaměřuje na vývoj léků proti rakovině, které by mohly pomoci stabilizovat její pozici po turbulentním roce, kdy došlo k prudkému poklesu jejího podnikání v oblasti Covidu. Nicméně, může trvat nějaký čas, než se tato strategie ukáže jako úspěšná.

Pfizer nedávno představil svůj rozšířený zájem o onkologii během čtyřhodinového setkání s investory. Na Super Bowlu se také objevila jednominutová reklama propagující její kampaň “překonat rakovinu”.

Tento krok přichází v kritickém okamžiku pro Pfizer. Tato farmaceutická společnost se snaží zlepšit náladu investorů poté, co její akcie v roce 2023 klesly o více než 40 %. Tento pokles akcií snížil tržní hodnotu Pfizeru o více než 100 miliard dolarů.

Kromě poklesu poptávky po produktech Covid, Pfizer v minulém roce zklamal Wall Street neuspokojivým uvedením nové injekce proti RSV, tabletou na hubnutí podávanou dvakrát denně, která selhala v klinických testech, a prognózou pro rok 2024, která nesplnila očekávání. Společnost zahájila program snižování nákladů ve výši 4 miliard USD, propustila stovky zaměstnanců a snížila výdaje na výzkum a vývoj.

Během setkání s investory Pfizer představil své priority nyní, když se plně integroval s výrobcem cílených léků proti rakovině Seagen. Akvizice Seagen za 43 miliard dolarů zdvojnásobila nabídku onkologických léků Pfizeru na 60 různých experimentálních programů.

S akvizicí Seagen by mohl podle Pfizeru její lékový program do roku 2030 přinést nejméně osm lékových trháků, zatímco dnes jich má pouze pět. Pfizer však nezveřejnil, které léky by mohly mít tento potenciál.

Někteří analytici upozornili, že u některých léků na rakovinu Pfizeru ve střední fázi vývoje může trvat několik let, než se objeví klíčové údaje z klinických studií a stanou se méně rizikovými.

Současné onkologické portfolio Pfizeru také čelí určitému konkurenčnímu tlaku. Tržby z úspěšného léku na rakovinu prsu Ibrance a léku na rakovinu prostaty Xtandi, které Pfizer sdílí s firmou Astellas Pharma, v minulém roce klesly. Očekává se, že oba léky ztratí v roce 2027 exkluzivitu na trhu. Přesto někteří analytici odešli z investorského dne povzbuzeni.

“Společnost čelí řadě výzev, ale věříme, že akce byla úspěšná v tom, že vytyčila cestu pro onkologický byznys, která pomůže kompenzovat nadcházející ztráty patentů a podpoří růst v budoucnu,” napsali v úterý ve své zprávě analytici společnosti Guggenheim.

Pfizer využil setkání s investory k oficiálnímu představení své nové obchodní divize zaměřené na výzkum rakoviny a k vytyčení její dlouhodobé strategie do konce desetiletí.

Tato onkologická jednotka hostí rozsáhlé portfolio experimentálních léků, které Pfizer a Seagen objevily nebo získaly prostřednictvím obchodů, a také léčebné přípravky, které obě společnosti již dlouho prodávají.

Jednotku vede Chris Boshoff, dlouholetý manažer Pfizeru, který naposledy působil jako vedoucí výzkumu a vývoje rakoviny.

“Jako nově spojená organizace jsou nyní naše odborné znalosti a kolektivní schopnosti posíleny tak, aby měly pro pacienty ještě větší dopad, než by dokázala každá společnost sama o sobě,” řekl Boshoff na úvod setkání.

Boshoff zdůraznil rozsah schopností Pfizeru a poznamenal, že má 10 výrobních závodů vyrábějících léky proti rakovině na třech kontinentech, zatímco Seagen má pouze jeden. Také poukázal na obchodní přítomnost Pfizeru ve více než 100 zemích a na obchodní tým zaměřený na zákazníky, který je třikrát větší než tým Seagenu.

Společnost Pfizer neuvedla konkrétní prognózu prodeje své onkologické franšízy do roku 2030. Společnost však uvedla, že očekává, že do konce desetiletí budou zhruba dvě třetiny rizikově očištěných onkologických příjmů pocházet z nových léků a nových indikací – nebo léčebných použití – stávajících produktů.

Společnost Pfizer zopakovala své očekávání, že akvizice společnosti Seagen přinese do roku 2030 tržby ve výši 10 miliard USD.

Společnost však poskytla jen málo vodítek ohledně toho, jak bude růst společnosti Seagen vypadat do konce desetiletí, uvedl ve čtvrtek analytik UBS Trung Huynh.

Společnost Pfizer rovněž zdůraznila velký posun ve své strategii přípravy léčiv. Boshoff uvedl, že onkologická divize se plánuje přesunout k biologickým lékům jako hlavnímu zdroji příjmů a do roku 2030 zvýšit podíl těchto léčebných postupů ve své přípravě ze 6 % na 65 %.

Biologická léčiva jsou léčebné postupy odvozené z živých zdrojů, jako jsou zvířata nebo lidé, včetně vakcín, léčby kmenovými buňkami a genové terapie. Patří mezi nejdražší léky na předpis v USA.

Před transakcí se společností Seagen tvořily 94 % přípravků společnosti Pfizer na rakovinu nízkomolekulární léky. Tyto léky jsou vyrobeny z chemických látek a mají nízkou molekulovou hmotnost.

Boshoff uvedl, že biologika představují „trvalejší potenciál příjmů“, který je založen na několika faktorech. Patří mezi ně blížící se vypršení platnosti patentů a potenciální tlak ze strany zákona prezidenta Joe Bidena o snížení inflace.

Ustanovení tohoto zákona umožňuje společnosti Medicare začít vyjednávat o cenách biologických léků již 13 let poté, co je schválí Úřad pro kontrolu potravin a léčiv, zatímco u léků s malými molekulami je to jen devět let. Farmaceutický průmysl argumentoval, že by to výrobce léků odradilo od investic do malých molekul.

Rozhodnutí společnosti Pfizer více spoléhat na biologické léky může také poskytnout „lepší ochranu“ před konkurencí ze strany levnějších napodobitelů, uvedli analytici Guggenheim ve své poznámce. Tyto napodobeniny neboli biologicky podobné léky měly v minulosti problémy se získáním podílu na trhu oproti biologické léčbě. To je rozdíl od léků zvaných generika, které jsou přesnými kopiemi léčby malými molekulami.

Malé molekuly zůstanou jedním ze tří hlavních typů léků onkologické divize společnosti Pfizer. Dalšími dvěma jsou biologika, konkrétně bispecifické protilátky a konjugáty protilátek a léků (ADC).

Společnost vyvíjí platformu „nové generace“ pro ADC, která kombinuje schopnosti společnosti Pfizer v oblasti proteinového inženýrství a návrhu protilátek s technologií ADC společnosti Seagen. Společně mají tyto společnosti ve vývoji 12 ADC, z nichž šest je v počátečních klinických zkouškách nebo studiích na zvířatech.

Analytik společnosti JPMorgan Chris Schott minulý týden ve svém komentáři napsal, že firma odešla z akce pro investory povzbuzena rozsahem onkologických projektů společnosti Pfizer ve střední fázi vývoje. Poznamenal však, že bude trvat nějakou dobu, než se u řady léčebných postupů objeví „klíčové údaje“.

Společnost Pfizer se plánuje zaměřit na čtyři hlavní typy rakoviny: rakovinu prsu, rakovinu močových cest, která ovlivňuje močové a pohlavní orgány nebo jejich funkce, rakovinu hrudníku, jako je rakovina plic, hlavy a krku, a hematologicko-onkologickou léčbu neboli rakovinu krve, jako je mnohočetný myelom a lymfomy.

Společnost Pfizer očekává, že podíl rakoviny prsu na celkových prodejích onkologických léčiv do roku 2030 klesne na přibližně 10 % z loňských zhruba 40 %, uvedl během akce obchodní ředitel společnosti pro onkologii Suneet Varma.

Tento pokles zohledňuje nadcházející ztrátu exkluzivity nejprodávanějšího léku Ibrance, jehož prodeje v roce 2023 dosáhly 4,75 miliardy USD.

Společnost však uvedla, že má ve vývoji několik léků na rakovinu prsu, které by se mohly stát „potenciálními tahouny růstu“, až prodeje Ibrance klesnou. Patří mezi ně určitý typ léčby nazývaný atirmociklib, který by mohl být potenciálně účinnější a pro pacientky snáze snášený.

Společnost Pfizer testuje tento lék jako druhou linii léčby určitého typu rakoviny prsu ve třetí fázi studie. Léčba druhé linie se podává v případě, že původní léčba nezabírá nebo přestává fungovat.

Společnost také plánuje zahájit samostatnou pozdní fázi studie atirmociklibu jako první léčby stejného onemocnění v druhé polovině roku.

Společnost Pfizer očekává, že do roku 2030 bude rakovina močopohlavních cest tvořit přibližně 35 % onkologických prodejů, což z ní učiní největší franšízu v oblasti rakoviny. To je více než 20 % v roce 2023.

Společnost Pfizer testuje experimentální ADC s názvem disitamab vedotin – který si Seagen licencoval od čínské firmy RemeGe – jako léčbu některých druhů rakoviny močového měchýře, přičemž údaje z testů ve střední a pozdní fázi se očekávají v letech 2025 a 2026.

Je pozoruhodné, že společnost RemeGe již tento lék v Číně prodává. Společnost Pfizer rovněž zkoumá potenciál tohoto léku pro léčbu rakoviny prsu a dalších typů nádorů.

Mezitím Padcev, ADC, které společnost Pfizer sdílí s firmou Astellas Pharma, v kombinaci s firmou Merck.

Keytruda se stává novým standardem první linie léčby rakoviny močového měchýře. Vedení společnosti Pfizer minulý týden uvedlo, že Padcev má potenciál „megablockbusteru“, který společnost definuje jako roční tržby přesahující 3 miliardy dolarů.

Vedení společnosti Pfizer očekává, že do roku 2030 se příjmy z léčby rakoviny hrudníku zdvojnásobí.

Seagen do této franšízy přináší ADC s názvem sigvotatug vedotin. Tento lék nedávno vstoupil do pozdní fáze studie jako lék druhé linie pro určitý typ rakoviny plic, přičemž údaje se očekávají kolem roku 2026 až 2027. Společnost Pfizer rovněž plánuje testovat ADC jako léčbu první linie.

Analytici společnosti Guggenheim uvedli, že očekávají, že tato léčba bude do konce desetiletí jedním z onkologických hitů společnosti Pfizer. Tito analytici rovněž očekávají, že bispecifický lék Elrexfio, který spadá do hematologicko-onkologického portfolia společnosti Pfizer, se nakonec stane nejprodávanějším.

Očekává se, že hematologicko-onkologická franšíza bude do roku 2030 představovat 25 % tržeb onkologické jednotky, přičemž v roce 2023 to bylo pouze 10 %.

Úřad FDA schválil přípravek Elrexfio pro pacienty s mnohočetným myelomem, kteří vyzkoušeli nejméně čtyři předchozí typy léčby. Společnost Pfizer však provádí dvě pozdní fáze klinických studií přípravku Elrexfio jako léčby druhé linie, přičemž údaje se očekávají až kolem roku 2025 a 2026.

Společnost Pfizer rozděluje zbytek svého podnikání mimo onkologii na dvě divize: americkou obchodní jednotku a mezinárodní obchodní jednotku. Tyto divize se zaměřují na vakcíny a metabolické a zánětlivé stavy.

Letos na podzim plánuje společnost Pfizer uvést na trh další aktualizovanou verzi vakcíny Covid, která bude zaměřena na nový kmen viru.

Společnost již dříve nastínila plány na vývoj „nové generace“ své vakcíny Covid, jejichž cílem je rozšířit a prodloužit ochranu, kterou lidé získají, na celý rok.

Společnost Pfizer se však zatím nerozhodla, zda s těmito plány pokročí, protože potřebuje být přesvědčena, že stále existuje „dychtivost přijmout zásah proti viru Covid“, uvedl minulý týden v rozhovoru pro CNBC Dr. Mikael Dolsten, vědecký ředitel společnosti.

Dolsten poukázal na další dva „silné pilíře“ v portfoliu vakcín společnosti: bakteriální a virové vakcíny. Společnost testuje „čtvrtou generaci“ své vakcíny pro prevenci pneumokokového onemocnění, které způsobuje bakterie, jež může napadat různé části těla.

Společnost Pfizer rovněž pracuje na rozšíření použití své vakcíny proti respiračnímu syncytiálnímu viru, běžně nazývanému RSV, na vysoce rizikové pacienty ve věku 18 až 59 let. V současné době je v USA schválena pro nastávající matky a dospělé od 60 let.

Společnost rovněž testuje kombinované vakcíny zaměřené na více respiračních virů, včetně očkovací látky proti Covidu a chřipce, která je v pozdní fázi vývoje.

Mimo vakcíny společnost vyvíjí perorální léčbu srpkovité anémie s názvem GBT601. Společnost Pfizer považuje tento lék za potenciálně účinnějšího nástupce svého léku Oxbryta, který je již pro toto onemocnění schválen.

Společnost Pfizer také očekává, že zveřejní údaje ze středního stádia zkoušek své experimentální léčby kachexie při rakovině neboli toho, co Dolsten nazval „opakem obezity“. Jde o úbytek tělesné hmotnosti a svalové hmoty spolu se slabostí, který se může objevit u pacientů s rakovinou, AIDS nebo jinými chronickými chorobami.

Další oblastí, která je v centru pozornosti investorů, je obezita. Společnost Pfizer očekává, že v první polovině roku zveřejní údaje z počáteční fáze testování verze experimentální pilulky na hubnutí danuglipron, která se podává jednou denně. Společnost také pracuje na druhém léku na obezitu, ale nezveřejnila, jak bude fungovat.

Dolsten vyzdvihl potenciál pilulky na hubnutí, která by mohla pomoci uspokojit prudce rostoucí poptávku po léčbě obezity. Velká část stávajících injekčních léků na tento stav je v USA nedostatková. Poznamenal také, že pilulka by pravděpodobně měla jinou cenu než injekce, které před pojištěním stojí kolem 1 000 USD měsíčně.

„Pilulka by také umožnila lepší přístup,“ řekl Dolsten. „Pokud budete mít 300 milionů pacientů ročně, bude to jeden z největších léků vůbec.“