Společnost Databricks zatím neoznámila cílové datum své primární veřejné nabídky akcií (IPO), ale je možné, že k ní dojde během několika příštích měsíců. Je to proto, že trh IPO se obvykle zpomaluje před významnými volbami, což znamená, že většina IPO v roce 2024 proběhne před srpnem nebo po polovině listopadu.
Načasování je pro IPO rozhodujícím faktorem. Je to proto, že většina společností dává přednost debutu na veřejných trzích v době býčích trhů. Tato prostředí se obvykle vyznačují optimismem investorů, což může podpořit větší nadšení a zájem o trh IPO.
V případě společnosti Databricks však lze tvrdit, že nadšení bude převládat i v případě, že nálada na širších finančních trzích nebude prudce býčí. Jako zavedený lídr v oblasti umělé inteligence má Databricks záviděníhodnou pozici. Vzhledem k současné euforii (někdo by mohl říci hysterii) na Wall Street, která je poháněna umělou inteligencí, může společnost Databricks na případném IPO slušně vydělat.
Jak napovídá její název, Databricks se specializuje na ukládání, zabezpečení, organizaci a analýzu dat. Ještě zajímavější je, že Databricks není jen společností zabývající se ukládáním a analýzou dat, ale také špičkovým výzkumem v oblasti umělé inteligence. Minulý měsíc společnost Databricks debutovala s vlastním patentovaným velkým jazykovým modelem (LLM), známým jako DBRX.
Konkurenční odlišnosti společnosti Databricks
Rok 2023 se pro společnost Databricks ukázal jako zlomový. Tržby společnosti vzrostly o 50 % a společnost také získala dalších 500 milionů dolarů čerstvého kapitálu, což zvýšilo její implicitní ocenění na zhruba 43 miliard dolarů.
Společnost Databricks navíc získala za 1,3 miliardy dolarů společnost MosaicML, která se specializuje na umělou inteligenci. Společnost Databricks byla již dříve významným hráčem v oblasti strojového učení se svou sadou softwaru pro organizaci dat a analýzu Lakehouse. Přidání platformy Mosaic však posílilo její schopnost poskytovat software pro umělou inteligenci svým zákazníkům zaměřeným na data.
Pomocí platformy Data Intelligence poháněné systémem Mosaic si mohou klienti společnosti Databricks přizpůsobit vlastní modely AI a používat je k organizaci, analýze a dotazování svých uložených dat. Databricks navíc nabízí LakehouseIQ, což je podnikový vyhledávací nástroj založený na LLM, který poskytuje „chytré“ odpovědi na dotazy zaměstnanců.
Model LLM s otevřeným zdrojovým kódem
Kromě nástrojů by nový systém DBRX mohl z Databricks udělat významného hráče v nově vznikajícím odvětví velkých jazykových modelů. Platforma společnosti Databricks je jedinečná, protože na rozdíl od ChatGPT společnosti OpenAI a Gemini společnosti Google je DBRX open-source model.
Podle společnosti Databricks by měla otevřená povaha DBRX umožnit společnostem po celém světě „nákladově efektivně vytvářet, trénovat a obsluhovat vlastní LLM“.
To je důležitý rozdíl, protože platformy s uzavřeným a otevřeným zdrojovým kódem nabízejí nesmírně odlišné hodnoty. U platformy s otevřeným zdrojovým kódem může kdokoli nahlížet do zdrojového kódu, upravovat jej nebo šířit. V důsledku toho jsou platformy s otevřeným zdrojovým kódem často považovány za platformy, které více podporují spolupráci a mají tendenci přitahovat širokou základnu různých vývojářů. To může pomoci urychlit vývoj a přijetí modelu a pomoci jej optimalizovat.
Naproti tomu uzavřená povaha modelů ChatGPT a Gemini znamená, že jsou více omezující a externí osoby je nemohou upravovat ani distribuovat. Zatímco platformy s uzavřeným zdrojovým kódem poskytují vlastnické výhody a kontrolu nad duševním vlastnictvím, často jim chybí transparentnost a potenciál spolupráce, což může brzdit inovace a přijetí.
Společnost Databricks samozřejmě doufá, že se jí podaří získat větší přitažlivost a povědomí o platformě DBRX pomocí přístupu open-source. Společnost však může nabídnout využití DBRX také přímo svým zákazníkům. A ve spojení s platformou MosaicML by to mohla být lákavá nabídka.
Platforma MosaicML je navržena tak, aby pomáhala vylepšovat velké jazykové modely, což znamená, že zákazníci společnosti Databricks ji mohou využívat ve spolupráci s DBRX k přizpůsobení LLM na míru svým jedinečným obchodním potřebám.
Nejnovější kapitálová injekce a investice společnosti Nvidia
Loni na podzim provedla společnost Databricks kolo navyšování kapitálu, které ji ocenilo na zhruba 43 miliard dolarů. Tento vývoj byl účtován nejen jako strategická příležitost pro nové investory, ale také jako kolo financování před vstupem na burzu.
To znamená, že společnost nebude usilovat o další financování na kapitálových trzích až do svého IPO. Pozoruhodné je, že během tohoto kapitálového kola do společnosti investovala společnost Nvidia (NVDA), což příznivě vypovídá o potenciálu společnosti.
Zakladatel a generální ředitel společnosti Nvidia-Jensen Huang k novému podílu své firmy ve společnosti Databricks uvedl: „Databricks odvádí neuvěřitelnou práci s technologiemi Nvidia, které urychlují zpracování dat a generativní modely umělé inteligence.“ Huang dodal: „Společnost Databricks je nejen průkopníkem v kategorii Lakehouse se špičkovým týmem a produktem, ale nyní je také v čele generativní AI pro podniky.“
Vzhledem k vedoucímu postavení společnosti Nvidia v oblasti umělé inteligence mají tato slova značnou váhu a poskytují důležitý kontext pro současnou pozici společnosti Databricks v odvětví softwaru jako služby (SaaS) zaměřeného na data. Dominantní postavení společnosti podtrhuje skutečnost, že si udržuje 80% hrubou marži na svých předplacených produktech. A jak již bylo zdůrazněno, společnost Databricks v loňském roce zvýšila své roční tržby o 50 %.
Růst společnosti Snowflake
Nejbližší konkurent společnosti Databricks – společnost Snowflake (SNOW) – také rychle zvyšuje své tržby a v roce 2023 vykázala 41% tempo růstu tržeb.
V souvislosti s poslední zprávou o výsledcích společnosti Snowflake však společnost snížila očekávání pro nadcházející rok a uvedla, že tržby porostou mírněji, přibližně o 22 %. V důsledku tohoto neuspokojivého výhledu se akcie společnosti Snowflake ocitly pod tlakem a od počátku roku klesly o zhruba 20 %.
Kromě zhoršených finančních výsledků se zdá, že společnost Snowflake také přehodnocuje svůj strategický přístup – zřejmě proto, aby podpořila další inovace ve společnosti. Současně s poslední zprávou o výsledcích společnost oznámila, že její generální ředitel Frank Slootman odstoupí.
Slootmana nahradí Sridhar Ramaswamy, který byl naposledy generálním ředitelem společnosti Neeva, startupu v oblasti umělé inteligence, který společnost Snowflake koupila v roce 2023.
Podle názoru Aliho Ghodsiho, generálního ředitele společnosti Databricks, byl Slootman nucen odejít, protože společnost Snowflake zaostávala za konkurencí, pokud jde o schopnosti v oblasti AI. V rozhovoru pro televizi Bloomberg Ghodsi uvedl: „Myslím, že jsme na ně vyvíjeli velký tlak a oni si uvědomili, že AI je důležitá. Společnost Snowflake v podstatě vůbec nedělala AI.“
Potenciální rozsah ocenění pro IPO Datbricks
Není pochyb o tom, že potenciální IPO společnosti Databricks je investiční komunitou netrpělivě očekáváno. Protože však společnost zatím není veřejná, je těžké komplexně analyzovat její finanční situaci, protože soukromé společnosti nejsou povinny zveřejňovat citlivé finanční údaje. Přesto společnost Databricks poskytla některé informace veřejně.
Poslední navýšení kapitálu dokládá, že společnost měla loni na podzim hodnotu přibližně 43 miliard dolarů.
Od té doby však akciový trh výrazně vzrostl a v čele růstu stojí společnosti s pokročilými schopnostmi v oblasti umělé inteligence. Proto bude také zajímavé sledovat, kam společnost Databricks nasměruje své tržby v roce 2024 a zda si dokáže udržet působivé tempo růstu (50 %), které zaznamenala v loňském roce.
Při konzervativním přístupu k ocenění společnosti si představme, že by Databricks v roce 2024 zvýšila své tržby pouze o 35 % oproti 50 % v loňském roce. Podle tohoto scénáře by roční tržby společnosti Databricks činily přibližně 2,1 miliardy USD.
Pro srovnání, u společnosti Snowflake se předpokládá, že její tržby v roce 2023 vzrostou v tomto roce přibližně o 22 %, což znamená, že celkové tržby se v roce 2024 vyšplhají na přibližně 3,3 miliardy USD.
Na základě výše uvedených údajů lze vypočítat potenciální rozsah ocenění společnosti Databricks pomocí poměru cena/prodej (P/S ratio). Tento poměr P/S porovnává současnou tržní kapitalizaci společnosti s jejími celkovými tržbami za určité období. Poměr cena/prodej se vypočítá tak, že se současná tržní kapitalizace jednoduše vydělí dvanáctiměsíčními tržbami, ať už jde o tržby za posledních 12 měsíců, nebo o předpokládané budoucí dvanáctiměsíční tržby.
V případě společnosti Snowflake se společnost v současné době obchoduje s tržní kapitalizací přibližně 51 miliard USD. Poměr cena/tržby se tedy vypočítá vydělením 51 miliard USD částkou 3,3 miliardy USD (předpokládané tržby v roce 2024), což dává poměr budoucí cena/tržby přibližně 15,4. Tento údaj se často označuje jako „násobek tržeb“ nebo „násobek výnosů“.
Při použití stejného konzervativního přístupu lze nyní tento násobek tržeb použít k odhadovanému ocenění společnosti Databricks. Pokud použijeme odhad tržeb společnosti Databricks ve výši 2,1 miliardy USD v roce 2024, jednoduše vynásobíme 2,1 miliardy USD koeficientem 15,4, což odpovídá přibližně 32 miliardám USD. To je možné nejnižší ocenění společnosti Databricks při použití velmi konzervativního odhadu tržeb v roce 2024 a násobku tržeb blízkého konkurenta.
Potenciální ocenění IPO však lze zpětně vypočítat i na základě ocenění ve výši 43 miliard USD, které bylo společnosti Databricks přiřazeno v září loňského roku.
V té době byly tržby společnosti Databricks v roce 2023 odhadovány na přibližně 1,6 miliardy USD. Při použití těchto údajů by poměr cena/tržby společnosti Databricks odpovídal přibližně 27 (43 miliard USD / 1,6 miliardy USD = 27).
Při použití agresivnějšího přístupu k ocenění je nyní možné odhadnout horní hranici potenciálního rozsahu IPO. To se provádí vynásobením očekávaných tržeb společnosti Databricks v roce 2024 ve výši 2,1 miliardy USD číslem 27, což odpovídá 57 miliardám USD.